mandag 10. juni 2013

På kur - uke 2

Status etter uke 1 er følgende:
Jeg har mistet ca 6% av min kroppsvekt, jeg bruker vesentlig mindre nesespray enn tidligere, jeg føler meg lettere (men det er jeg jo også :-)), frisk og rask, ingen plager, god fordøyelse - egentlig alt vel. Det jeg egentlig har savnet mest av alt i finværet er IS, ellers har det vært greit. Til og med pepsi max klarer jeg meg uten!!!

Nå har jeg gledet meg veldig til å få variasjon i kosten, og i går handlet vi inn salat og brokkoli, youghurt og biff. Resultatet har vel egentlig vært at det ble en tilnærmet hvit dag i dag også, bortsett fra youghurten på morgenen.Har blitt så vant til maten nå, at vi glemte bort hele salaten... Kan ta det til kvelds :-)

Frokost er jo forandret nå, på de grønne dagene. Da skal du spise youghurt 1-2 dl, med solsikkekjerner og linfrø. Jeg la 1ss solsikkekjerner og 1ss linfrø (hele altså) i 2ss vann over natten som det sto. Trodde det skulle bli en klissete masse, men det gjorde det ikke. Tørt og fint og smakte godt i youghurten. Jeg valgte skyr, og tok en halv boks til frøene. Da orket jeg ikke mer frokost. Det var skikkelig mektig, og øvde meg på å tygge 32 ganger.

I går lagde jeg sennepsdressing som faktisk smakte godt, veldig godt! Den første jeg lagde smakte æsjameg, for sennepen som man får fra sennepspulveret er veldig sterkt. Nå tok jeg bare en toppet teskje og det hjalp!

Sånn:
2 ts sennepspulver og 2ts vann blandes i en kopp.
Visp to egg (IKKE hviter) i en liten bolle (bruk mixmaster)
Ta en god teskje sennep oppi eggene og visp.
Mens du visper, helle forsiktig olivenolje (eller rapsolje) i blandingen 1-1,5 dl (visp hele tiden så det ikke skiller seg)
Jeg hadde i en god dæsj med tørket persille, men du kan jo evt bruke dill også. Smak og behag det.
For å dempe den sterke sennepssmaken hadde jeg i en god dæsj (3-4 ss kanskje) med gresk youghurt.
DET ble godt. Det ble ca 1,5 dl og jeg tok det i en liten plastikkbolle med lokk og satte i kjøleskapet. Brukte ca 1ss til kalkun:


Smakte helt strålende det. Passer vel best til grønne dager, da det er litt youghurt i.

Tenkte også å vise frem den fine urtehagen min :-) det var skikkelig lurt å sette de friske urtene på terrassen, for da visner de ikke over natten sånn som de gjør på kjøkkenbenken. Kan du bare gå ut og klippe av det du trenger :-)


Må bare huske å vanne de litt hver dag!! De trenger mye vann ser jeg.

Nytt på de grønne dagene er jo at man skal ta Basic Sensitive etter lunsj. Fort gjort å glemme det, altså! Men jeg har husket, og det var en ny smak. Litt tykkere konsistens, mer som juice. Mangojuice kanskje? Fant ut at å sitte å kose seg med den og nippe litt til glasset av og til, det var ingen vits. Da måtte jeg bare røre opp pulveret igjen. Nei, ned med det i en omgang, det var det beste. Men smaken var veldig god, altså :-)

Har bestemt med for ikke å veie meg før neste mandag. Så får vi se om jeg klarer det... Lurer veldig på hvordan det blir til helgen, for da skal jeg i bryllup på lørdag. Det kan bli en utfordring.

Fortsettelse følger :-)

DAG 2 (Grønn)
I går når jeg la meg, tenkte jeg at "fy fillern, jeg er så varm på føttene!" Kjentes ut som føttene mine tok fyr.. DET er lenge siden. Jeg er jo nærmest uten varmetilførsel til føttene, tror jeg. Så jeg regnet med at det var fordi de var i ferd med å hovne opp igjen, så jeg forsøkte å legge føttene litt høyt. Av med dyne, opp med verandadøra, sånn holdt jeg på. Dette var veldig rart. Jeg pleier jo å være ISKALD på føttene. Så slo det meg; jaggu tror jeg ikke jeg har begynt å få litt blodsirkulasjon igjen :-) Hah!. Fantastisk :-) Og jeg hadde ikke hovne føtter heller, helt normale - men VARME. Dette lover godt for stoffskifteprøvene mine etter hvert :-)

I dag var det 1/2 skyr og frø til frokost. Lunsj besto av stekt laks og grønn salat (ruccola og hjertesalat), samt litt av min hjemmelagede sennepsdressing. Den dressingen kommer jeg til å bli helt avhengig av, altså. Det ER så godt!!! Middag var kyllingfilet med litt grønnsalat, og kveldsmaten besto av ett knekkebrød og to egg. Forsøker å være flink å drikke det jeg skal i løpet av dagen. Er blitt skikkelig god til å drikke vann nå. Teen og Activize om morgenen kommer jeg ikke til å klare å leve uten, det smaker så friskt og godt. Basic etter lunsj tar jeg i max 2 dl vann og rører godt, heller ned alt på en gang. Litt snodig konsistens på den. Restorate blander jeg ut i doble mengder og tar litt innimellom i løpet av dagen, veksler mellom Restorate og vann.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd så langt, maten er veldig god bare du får justert hue inn i rett spor. Er mentalt mye av dette tror jeg. Ser jo at jeg allerede nå har fått noen helsegevinster; økt blodsirkulasjon og redusert bruk av Otrivin nesespray, god energi og overskudd, sover godt om natten (7 timer er jeg oppe i nå, det er lenge siden sist). Skal forsøke å IKKE veie meg før neste mandag, for jeg har hørt at det i uke to kan gå litt tregt med vekta. Det er den første uka kiloene forsvinner raskest. Så stopper det litt opp før det går nedover igjen. Tenker at jeg ikke trenger å SE det på MIN vekt....

Er litt usikker på når jeg skal ta disse hvite dagene, det var så godt med youghurt til frokost... Den som leser får se :-)

DAG 3 (Grønn)
Starter dagen rooooolig med en kopp te og Activize. Det kommer jeg ikke til å klare meg uten!
En usannsynlig travel dag, youghurt til frokost også tok det sin tid før jeg fikk i meg mer mat. Er flink til å drikke både vann og restorate, og føler at det går veldig bra nå. Stekte laks med jægermiks, pepper og rapsolje - og det ble veldig godt. Fordelte en pakke på middag og kvelds (orket ikke alt) - lunsjen fikk jeg dessverre ikke tid til i dag. Sover veldig godt om natten, og jeg har redusert nesespray-bruken EKSTREMT. Skikkelig fornøyd med det!! Føler meg veldig frisk og opplagt, energisk og har veldig godt humør. Jeg hadde planer om å i hvert fall hente medlemskortet på treningssenteret denne uken, men det tror jeg bare blir med tanken. I morgen skal jeg reise bort i jobben, og fredag/lørdag skal jeg være bryllupsgjest.

DAG 4 (Hvit)
Startet dagen med å spise rester av laksen fra i går KALD. Nei, det var ikke helt riktig. Jeg starter dagen med te og Activize selvfølgelig. Aminokapsler og ekstra D-vitamin, selen og jod for stoffskiftet mitt går ned med teen. Jeg har troen på at dette vil gjøre susen etter hvert for stoffskiftet mitt. Regner med at jeg i løpet av neste uke får prøvesvarene mine tilbake (blodprøvene), så det blir interessant.

Det har gått litt hurramegrundt med reising både hit og dit i dag, så lunsjen ble ikke før kl fire... Det var til gjengjeld en veldig god kylling, og nå har jeg funnet ut hvordan man kan lage mat samtidig som man gjør noe helt annet: Jeg puttet skivede kyllingfileter i en ildfast form, helte over rapsolje, brukte pepper og jegermiks, snudde skivene og gjentok øvelsen. Satte kyllingene i relativt kald stekeovn for jeg rakk ikke å vente på at den ble varm. Jobbet og gjorde det jeg skulle, og når det startet å LUKTE deilig kylling, da var den akkurat passe ferdig. SUPERGODT. Saftig kylling med god smak. Oljen og krydderet brukte jeg som "saus". Den varianten skal jeg benytte meg av mer!

Jeg synes disse hvite dagene er helt geniale jeg, enkelt å lage mat - det tar jo bare noen minutter! Jeg tror smaksløkene mine har kommet til livet igjen, for maten smaker mye bedre nå enn det den gjorde før - selv om jeg ikke bruker salt. Helt strålende! Jeg er helt overbevist nå om at jeg kommer til å fortsette med dette, også etter de 28 dagene. Vektmessig tror jeg ikke jeg kan gå ned stort mer nå, klærne mine begynner å henge, men jeg stoler på at kroppen min regulerer dette selv. Når kroppen min er i balanse og har en vekt som passer til meg, tenker jeg at vekten slutter å gå nedover.

Nå er det snart bryllup, og jeg grugleder meg til det. Tror jeg må spise godt før jeg reiser...

Ser det er mange som er inne og leser her, og det er jo veldig hyggelig!! Takk til dere som tar dere tid! Fint om dere som har gjort dette før, eller gjør dette nå, gir meg noen kommentarer - hadde vært moro å høre hvordan DERE opplever denne kuren, og om de helsegevinstene dere har fått (om det er noen). Anyone?

DAG 5 (Hvit)
Jeg bestemte meg for å ha to hvite dager etter hverandre, fordi i morgen skal jeg i bryllup. Da regner jeg med at det blir muligens en litt rosa dag :-) har bestilt glutenfri diabetes meny (!) i bryllupet, det var visst mulig, så da gjorde jeg det. Vet ikke om det hjelper all verdens, men det er verdt et forsøk.

I dag har jeg vært i hagefest, og for å være på den sikre siden, spiste jeg før jeg dro. Kalkunfilet stekt i rapsolje (Jakobs) med jegermix og pepper er absolutt å anbefale! I hagefesten ble det servert krabber og ferske reker, loff osv. Det utgår jo, men vertskapet hadde vært så snille å koke egg og steke kyllinglår til meg. Så jo med en gang at de kyllinglårene var krydret med et eller annet (som jeg antok inneholdt salt), så jeg forsøkte etter beste evne å spise midt inni der hvor det ikke var noe krydder. Når de hadde anstrengt seg sånn for meg, så synes jeg det ble litt i overkant uhøflig å ikke spise NOE. Men det skal jeg si dere, når man snart har gått i to uker uten salt, da er bare ørlitegranne salt VELDIG SALT!!! Det var en skikkelig merkelig erfaring. Og nå er jeg litt hoven i føttene også, men jeg tror vel kanskje ikke at de ørsmå mengdene med salt jeg fikk i meg i dag, medfører at jeg hovner opp i føttene så raskt. Det er nok en annen grunn til det. At jeg har sittet med føttene ned og jobbet i absolutt hele dag, og høye heler i hagefesten er nok en mer sannsynlig forklaring :-)

Så nå er det føttene opp og et glass med kald, deilig Restorate før det er natta. Travel dag i morgen :-)

 DAG 6 (.....)
Tidlig opp, gjorde meg klar til bryllup. Startet dagen med youghurt og frø, for det vet jeg holder meg mett lenge. Jeg ble spurt om å gjøre make-up på bruden og brudens mor, så jeg ble hentet tidlig og kjørt til frisøren hvor alt dette skulle skje. Det tok noen timer, så da jeg endelig var hjemme igjen, var det bare 25 minutter til å få skiftet og ordnet meg selv - og spise. Det ble en ferdig stekt kalkunfilet som jeg varmet en liten runde i mikroovnen. På med kjole og ut. Da var jeg sur. Ikke rakk jeg å drikke Restorate, ikke hadde jeg spist nok... Vielsen var kl 14 og så bar det rett til festlokalet hvor middagen var planlagt til kl 18. Jeg så for meg en laaaang dag, uten mat. Etter vielsen "truet" jeg sjåføren til å stanse ved en meny-butikk og jagde kjæresten min inn etter noe mat jeg kunne spise. Fikk en stekt lakseskive og to fiske-grillspyd i fanget :-) da fikk det bare bære og briste at det var litt salt i krydderblandingen på maten.... God og mett ankom jeg selskapslokalet :-) der var det servering av ost og kjeks i påvente av brudeparet. Og frukt. Siden jeg ikke hadde drukket noe Basic, spiste jeg noen eplebiter, og det var forfriskende deilig. Humøret var på topp!

Da vi satte oss til bords, var det første jeg så DENNE:


Mmmmm... Hjemmelaget sjokolade, en diger en!!! Jeg pakket fint ned min i en serviett, og tenkte at den skal få bo i kjøleskapet mitt i noen uker til. Min premie etter 28 dager, jeg eeeelsker sjokolade.
So far so good. Hvordan blir maten tenkte jeg...

Her er min kuvert. Champagne og jordbær til pynt (alle fikk hvert sitt glass, for det skulle være med på et sånt fellesbilde) og VANN. Kjæresten min drakk champagnen min, jeg drakk vannet.




Forretten var denne:

Yei, scampi på en seng av ruccola! Strålende! Vertskapet er jo verdens mest fantastiske mennesker, og hadde sørget for at jeg fikk litt tilrettelagt mat. Resten av gjestene fikk samme mat, men med en søt appelsin/honningsaus, som sikker var god den. Min kom uten. Veldig bra!!!

Hovedrett:

Hjort med stekte grønnsaker og gulrotpuree. Fantastisk! Bare sånn mat som jeg kan spise. Siklet litt på de urtemarinerte, ovnsstekte amandinepotetene som ble satt ut på bordene, men styrte unna.

Dessert:

Jeg fikk verdens nydeligste lille frukt/bær-fat!! Jeg var så fornøyd!! De andre gjestene fikk noe mangosorbet, med et eller annet fruktsyltetøy til. Herlighet! Dette var jo tusen ganger bedre!! Ikke helt i tråd med grønn-dag prinsippet på kur, men men. Det kunne vært verre.

Så alt i alt kom jeg meg gjennom middagen veldig greit, takket være fantastisk vertskap som strekker seg veldig langt for at jeg skal ha en fin kveld uten å bryte for mange kur-prinsipper :-) tusen takk!!

So far so good. Jeg drakk vannet mitt og var fornøyd, hørte på mange fine taler, danset og koste meg. SÅ KOM KAKENE. Og da må jeg jo bare si at når jeg så at min svigerinne hadde laget iskake til bryllupet (hun lager altså verdens beste iskake), DA... Min selvdisiplin forsvant som dugg for solen, og jeg forsynte meg med et stykke. Ikke spesielt lite stykke heller, men mye mindre enn jeg pleier :-) javel. Det blir et par hvite dager nå, skjønner jeg :-) Men kaka var veldig god, altså...

Ingen Restorate i dag, rakk ikke det. MEN, jeg hadde mitt første helt-nesespray-frie døgn på 15 år!!!!! DET er bra! Nå er det bare EN dag igjen av uke 2, så er jeg halvveis. Jeg er veldig spent når mandagen kommer og uke 3 starter. Da skal jeg veie meg, og ta bilder. Kanskje, har ikke bestemt meg enda, så legger jeg ut før/etter-bilder her.. Den som leser får se :)

 DAG 7 (Hvit)
Vel, dagen startet som vanlig med urtete og Activize. Sov lenger enn på lenge, så det ble litt travelt før første kunde kom. (Ja, jeg jobber også på søndager av og til..) Så frokosten gikk fløyten. Ble kylling til lunsj:


Jeg må si den sennepssausen er veldig god! Redder ethvert måltid. Stekte opp myyyye kylling, så jeg gjentok øvelsen til middag og kvelds. Har drukket nok med Restorate i dag, så dette har blitt en fin hvit dag.

I morgen skal jeg veie meg. Lurer på hvordan det har gått. Tenker at jeg kanskje ikke har gått ned så mye i vekt denne uken, men jeg synes jo det er kjempebra at jeg kom meg ganske helskinnet gjennom det bryllupet i går, så får vekt være vekt. Det er ikke så veldig vanlig å gå ned like mye i uke 2 som i uke 1, har jeg forstått, så bare det ikke har gått oppover så er det greit :-) Det som er MINST like viktig, er at jeg heller ikke i dag har brukt nesespray!! Det er så ufattelig at ikke noen leger har anbefalt meg dette for å bli kvitt avhengigheten min? Nå har jeg jo brukt den j...la nesesprayen i 15 år også er det bare å legge om kostholdet og ta vitaminer m.m. i tillegg, så er avhengigheten borte! Helt uforståelig. Hvis dere kjenner noen som er avhengige av nesespray, bør dere absolutt anbefale denne kuren til dem.

Da er det kvelden her, og jeg er spent på morgendagens "resultat". Skal ta bilder også, så får vi se om det blir noe å legge ut her :-) Følg med!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar