torsdag 6. mars 2014

Næringsrik og mettende grønnsakssuppe - godt for kroppen!!

Dette er en enkel grønnsakssuppe, hvor det selvfølgelig er mulig å variere grønnsakene etter smak - eller bare få brukt opp det du har i kjøleskapet. Velg økologiske grønnsaker så langt det er mulig. Jeg har brukt:

1 liten avocado
1 brokkoli
Spinat
Alfalfaspirer
Litt chili
Litt løk
1 fedd hvitløk
Sitronsaft, ferskpresset (kan også bruke lime)
Spisskumen (cumin)
Sort pepper

For å bevare næringen i grønnsakene, koker jeg dem ikke, bare damper dem. Jeg bruker en damper som jeg har kjøpt for ca 700,- på Elkjøp, og det er den smarteste investeringen jeg har gjort på lenge. Bruker den til alt. Du kan selvfølgelig dampe i dampkoker, eller i panne på lav varme - eventuelt koke opp vann og la grønnsakene trekke. Det viktige her er å unngå å varme opp grønnsakene alt for mye, for da forsvinner en del av næringen i dem. De som kan mer om dette enn meg, sier at temperaturen ikke skal overskride 48 grader.

Jeg starter med å dele opp brokkoli og damper denne sammen med spinaten.




 Min dampkoker vil dampe grønnsakene i 12 minutter, men jeg tar dem etter 8-10 minutter.


Chili, løk og hvitløk finhakker jeg i en super "dings" fra Tupperware, men du kan selvfølgelig bare finhakke med kniv. Husk å ta ut frøene av chilien, med mindre du vil ha en "superhot" suppe.


Deler avocadoen på midten, fjerner nøtta, og skraper ut innholdet med skje. Jeg bruker en blender (eller smoothiemaskin) for å få blandet alt, men du kan fint mose med stavmikser hvis du har det. Gaffel går også, tar bare veldig lang tid :-)


Heller oppi løk/chilimiks. Tar oppi de ferdig dampede grønnsakene, og legger en håndfull alfalfaspirer på toppen.


Bruker vannet jeg dampet med for å spe. Prøv deg frem for å finne ønsket konsistens. Jeg liker at suppen er litt tykk og kremete, men det er jo en smakssak.


Tar oppi krydder og sitronsaft. Jeg bruker cumin og pepper, men ingefær, rosmarin, timian, persille, dill (alle RENE krydder og urter) kan brukes etter smak. IKKE SALT!!!!


Kjører deretter blenderen på bånn pinne i under et minutt. Sper med litt mer vann og smaker til med mer krydder hvis det har blitt litt lite.


Så har vi en spiseklar suppe, akkurat passe varm. Pynt med en kruspersillebukett, sitronmelisse eller mynteblader hvis du vil gjøre det litt "fint" :-)


Smakfullt og mettende, og suppen kan enkelt varmes opp senere i kjele på svært lav varme (skal ikke være i nærheten av å koke, maks 48 grader, helst mindre). Hvis du ikke kan holde fingeren oppi uten å svi deg (fingerprøven), så er det FOR VARMT. Suppen er faktisk også veldig god kald og enkel å ta med seg på jobben for eksempel.

Denne "oppskriften" kan benyttes for de fleste grønnsaker, så her er det bare å bruke fantasien. Bruk hovedsakelig grønne grønnsaker. Eksperimenter med ulike krydder og urter. Lykke til!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar