tirsdag 12. november 2013

Hva er årsaken til at noen får bedre resultater med menyplanen enn andre?


Det kan være mange årsaker til det. Alle er forskjellige, og ingen reagerer likt. Et "vanlig" resultat etter 28 dager er mellom 5 og 12 kilo i minus. Vi ser at menn ofte går ned mer i vekt enn kvinner (med det samme kostholdet, ektefeller for eksempel). Hvor mye du går ned i vekt vil jo selvfølgelig også avhenge av hvor mange kilo for mye du har å "ta av". En normalt slank person vil i all hovedsak ha mindre vektreduksjon enn en person med 20-25 kilo for mye, for eksempel. Har du ingenting for mye, men vil gjennomføre kuren for å oppnå helsegevinstene, vil du mest sannsynlig ikke gå ned noe i det hele tatt. Kroppen er vidunderlig sånn. Noen undervektige klarer til og med i løpet av kuren å legge på seg bittelitt og er slik sett i en positiv utvikling.

MEN, som regel er det litt "småslurv" i tillegg til fysiologiske faktorer, som er avgjørende for resultatene. Det vi har registrert er noen fellestrekk:

- De som spiser veldig lite i utgangspunktet, vil ved gjennomføring av kuren muligens ØKE sitt daglige kaloriinntak. Hvis man har spist veldig lite over lang tid, kan dette ha påvirket forbrenningen. Et økt kaloriinntak i forhold til det kroppen er vant til, vil kunne medføre at vektnedgangen ikke blir som forventet. Det som er det fine, er at kroppen etter hvert vil justere forbrenningen, slik at man over tid kan ha et økt kaloriinntak og allikevel gå ned i vekt (det forutsetter selvfølgelig at man veier for mye i utgangspunktet). En mulig løsning på denne situasjonen er å fortsette med uke 4 i kuren, til man oppnår ønsket vektreduksjon.

- Enkelte tror at det ikke er så farlig med litt kunstig/"naturlig" søtstoff, "det tas jo ikke opp i kroppen allikevel, og det er jo søtstoff i tilskuddene vi tar". Min erfaring er at ved tilsetning av søtstoff i for eksempel kaffe, det være seg natreen med stevia, og til og med ren steviosa, påvirker dette virkningen av kuren. Jeg kan ikke nok om biokjemi til å kunne forklare hvorfor, men jeg merker at det påvirker resultatene negativt.

- En annen ting vi fort vekk kan bomme litt på, er at vi ikke sjekker matvarene vi spiser godt nok, og at vi derfor ikke spiser REN mat, men mat som på en eller annen måte er utvannet, marinert eller tilsatt salt. Dette gjelder særlig for kylling, fisk/sjømat og det er mange som velger mye rare knekkebrød. Jeg vil anbefale å bake knekkebrødene selv, uten bruk av korn. Bruk frø etter smak og kokosmel, for eksempel. Du kan spise alle typer fisk som er REN (ikke røkt, saltet osv.), men ikke alle typer sjømat. Reker er kokt i salt, det samme er krabber. Scampi går. Det enkle er ofte det beste her. Det er viktig å presisere at HVA du faktisk spiser, har stor betydning for resultatene av kuren. Avvik som kan virke tilsynelatende små, kan gi større negativ effekt enn man tror.

- Egen erfaring tilsier også at melkeprodukter i større eller mindre grad, det være seg litt melk i kaffen eller litt creme fraiche til kalkunen, gjør at kuren ikke virker like godt. Dette kan imidlertid selvfølgelig gjelde bare for meg, men jeg nevner det allikevel. Det er nok en grunn til at man skal holde seg unna melkeprodukter (med unntak av yoghurt) gjennom kuren.

- Noen spiser også FOR LITE. Det har jeg selv problemer med, å få i meg all maten som står i planen. Jeg vil imidlertid presisere at det er viktig å spise de mengdene som er oppgitt i planen. Forsøk ihvertfall. Løsningen for meg har vært å dele opp måltidene i mindre porsjoner, og heller spise oftere. Noen dager spiser jeg litt nesten hver annen time, for å klare å få i meg alt. Småspiser litt, kan man si. Det er lov å redusere porsjonene, men det er IKKE LOV å kutte ut måltider. Siste måltid bør spises senest kl 20 er anbefalingen.

- Jeg har også lagt merke til at jeg oppnår større effekt om kostholdet er konsentrert rundt fet fisk (laks, ørret - velg helst økologisk!), enn rundt magert kjøtt (kylling, kalkun). Dette er selvfølgelig en smakssak hos folk, men å basere kuren på å bare spise kylling for eksempel, fordi at det er det eneste man "liker" - gir ikke det beste resultatet. Å variere litt i matveien, gir etter min erfaring det beste resultatet.

- Noen slurver litt med tilskuddene. De "glemmer" å ta tilskuddene. "Det er så travelt på jobben, at jeg rakk det ikke". Det kan ha en negativ effekt på resultatene. Tilskuddene er en veldig viktig del av kuren, og det er bedre at du tar litt for mye enn for lite. Kjøp heller inn litt ekstra, så du slipper å gå tom for noe. Gode rutiner hjelper også, har jeg merket.

Velg økologiske grønnsaker. Grønne grønnsaker kan erstatte salat, men husk at grønnsaker veier mer enn salat, så da blir det mindre porsjon :-)

Nok søvn er viktig!!! Jo mer du sover (om natten, altså), jo større muligheter har du for å få gode resultater. Min erfaring er at jeg går ned mer i vekt om jeg legger meg til fornuftig tid, mellom kl 22 og 23 en plass, og står opp gjør jeg jo til vanlig tid rundt sju. Altså rundt åtte timers søvn gir meg gode resultater. Mye bedre enn om jeg surrer oppe halve natta, som jeg fort kan gjøre....

Til slutt vil jeg bare nevne: INGEN ALKOHOL under kuren!!! Noen ringer meg og spør om det gjør så veldig mye om de tar et glass vin eller to, for de skal jo i selskap, liksom. JA!!! Det gjør noe! Vær sjåfør, så kan du drikke vann :-)

Det er sikkert flere forhold som kan påvirke resultatene både positivt og negativt, så vi vil gjerne høre om dine erfaringer. Ring oss på 95774519 eller send oss en sms. Trenger du tips og råd underveis i kuren, står vi parat for å hjelpe deg! Vi svarer på telefonhenvendelser mellom kl 08:00 og 23:00.

Har du ikke forsøkt dietten enda, hjelper vi deg i gang. Ring oss på telefon 95774519 eller send en mail til nirvanaklinikken@gmail.com.

Nirvanaklinikken hjelper deg til et lettere liv og bedre helse!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar